جهت برقراری ارتباط با کارشناسان متخصص جهت تعمیر خودرو

تلفن‌های تماس : 02166064420 - 09127973117

آدرس : تهران خیابان آزادی ، خیابان حیدرتاش ، کارواش فربد تعمیرگاه کارفیکسر ( تهران رویال )

گیربکس CVT چیست ؟ نحوه رفع مشکلات سی وی تی

CVT یا سی وی تی مخفف contionusly variable transmission می باشد که شرح آن به زبان فارسی را می توان انتقال قدرت پیوسته بیان کرد اما گیربکس سی وی تی چیست ؟ و چگونه کار میکند؟ در مورد نحوه عمکرد گیربکس های سی وی تی ابتدا یک قانون فیزیکی را باید شرح داد که عبارت است از قانون چرخ دنده ها یا فولی ها ، طبق قانون چرخ دنده هرگاه دو چرخ دنده یکی متحرک و دیگری محرک با هم در حال تبادل نیرو باشد.

گیربکس CVT چیست ؟

وقتی چرخ دنده ی محرک ( که نیرو را از مولد نیرو دریافت میکند ) دارای قطر کوچک تری نسبت به چرخ دنده ی متحرک (که نیرو را از چرخ دنده ی اول یعنی محرک دریافت میکند ) باشد خروجی نیروی ما قدرت بیشتر و سرعت کمتر خواهد بود و بر عکس حالت فوق وقتی محرک دارای قطر بزرگتری نسبت به متحرک باشد ما خروجی با سرعت بیشتر و قدرت کمتر خواهیم داشت حال مفهوم عملکرد گیربکس سی وی تی ( CVT ) تبدیل تدریجی قدرت به سرعت و بلعکس می باشد.

مثلا لحظه ی راه افتادن خودرو نیروی موتور به داخل گیربکس ابتدا به فولی محرک انتقال داده میشود و قطر فولی محرک در کمترین حالت ممکن قرار دارد لذا ما در ابتدای حرکت قدرت زیاد و سرعت کم داریم و در حالت میانی قطر دو فولی محرک با هم برابر هستند یعنی دور خروجی از گیربکس و دور ورودی از موتور به گیربکس برابرند و در حالت پایانی ( Over drive) قطر فولی محرک در Maximum حالت خود قرار میگیرد و فولی متحرک در قطر Minimum لذا خروجی با سرعت بالا و قدرت کمتر خواهیم داشت که البته نوع طراحی این گیربکس مزایا و معایبی نیز دارد که ابتدا خودرو های دارای این نوع سیستم انتقال قدرت را معرفی میکنیم سپس مزایا و عیوب آن را بیان میکنیم :

گیربکس های CVT در اکثر مدل های کمپانی نیسان و میتسوبیشی به کار گیری شده اند به عنوان مثال نیسان مورانو ، نیسان قشقایی ، نیسان تیانا ، نیسان ایکس تریال (در نیسان ماکسیما این نوع گیربکس استفاده نشده است ) و در مدل های میتسوبیشی می توان به اوتلندر اشاره کرد همچنین خودروهای چینی مثل جک و برلیانس ، اما معایب این سیستم و مزایای آن :

۱ . خودروهای SUV یا Crossover مثل مورانو و میتسوبیشی به دلیل وزن زیاد اتاق و نوع کارکرد خودرو در جاده های صعب العبور گیربکس در فشار بالا اصطلاحا بکس و باد می کند و هرز می چرخد یعنی عملا از فولی اول و فولی دوم انتقال گشتاورد صورت نمی گیرد

۲ . در صورت کمبود روغن در گیربکس های سی وی تی عملا کارکرد گیربکس مختل شده که در شرایط اورژانسی اصلا مناسب نیست.

مزایا

  • انتقال قدرت پیوسته در گیربکس سی وی تی باعث تنش کمتر هنگام تعویض دنده در گیربکس می شود.
  • مصرف سوخت بهینه تر
  • نسبت دنده های بیشتری نسبت به گیربکس های IMT دارد به این معنی که در هر شرایط جاده ایی و سرعتی خودرو یک نسبت دنده مناسب را ایجاد میکند.

تعمیرگاه تخصصی کارفیکسر با به کارگیری افراد با تجربه و تجهیزات کارگاهی مدرن قادر به تعمیر انواع گیربکس های اتوماتیک از جمله گیربکس های سی وی تی در خدمت شما می باشد اگر خودروی شما دارای این نوع سیستم انتقال قدرت است در صورت بروز هر گونه مشکل با کارشناسان ما تماس حاصل  کرده تا در اسرع وقت شما را برای جلوگیری از خسارت بیشتر راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.