تعویض سی وی وی تی هیوندای

تعویض سی وی وی تی هیوندای

علت خرابی سی وی وی تی هیوندای و کیا چیست؟

• در مدل های پایین مشکل ساختاری دارد و حتماً باید از سی وی وی تی های اصلاح شده استفاده شود.

• در خودروهای مدل بالا جرم گرفتن موتور، استفاده از روغن موتور نامرغوب و دیر تعویض کردن روغن باعث خرابی سی وی وی تی می شود.

سی وی وی تی که برخی آن را با نام سی وی تی (cvt) می شناسند معادل Continuously Variable Valve Timing یا (cvvt) است.

در پست های گذشته توضیحات مفصلی در مورد سی وی وی تی خدمت شما ارائه شده است.

برای اطلاعات بیشتر از نحوه کار سی وی وی تی و تماشای عکس های بیشتر به دیگر مقالات ما مراجعه کنید.

روند تعمیر و تعویض سی وی وی تی در خودرو

امکان تعویض cvvt بدون باز کردن موتور ممکن است اما کار را برای تعمیر کاران سخت تر می کند.

چرا که به علت خوش دست نبودن و طراحی بدنه خودرو در جا عوض کردن سی وی وی تی دشوار است.

بهترین کار هنگام تعویض سی وی تی در تعمیرگاه تخصصی هیوندای این است که موتور خودروی خود را اورهال کنید.

این یعنی تمام واشرها و کاسه نمدهای موتور مانند (واشر سرسیلندر، واشرهای مدار آب و روغن، کاسه نمدهای میلنگ و…) تعویض شوند.

با این کار کلیه مدارهای روغن شستشو و جرم ها از بین می رود. در این روش یاتاقان ها و ایول پمپ بازدید و بررسی می شوند که در صورت لزوم تعویض می شوند.

این کار باعث جلوگیری از خسارت های سنگینی که ممکن است در آینده برای خودروی شما پیش بیاید، می شود.

شکل 3 CVVT در خودرو
شکل ۳ CVVT در خودرو

معمولاً در ساخت خودروهای ۲۰۱۰ به پایین از دو سی وی وی تی استفاده می شد.

از ۲۰۱۰ به بالا چهار سی وی وی تی استفاده شده که برروی میل سوپاپ دود هم قرار داده شده است.

کوتاه و مختصر شده طرز کار این سیستم به شرح زیر است:

پیستون به مخلوطی از مواد سوختنی و هوا نیاز دارد، تا در هنگام و موقعیت مناسب جرقه ای زده شود.

با اشتعال ایجاد شده و بالا پایین شدن پیستون، نیرو و انرژی لازم تأمین می شود. البته که اصل موضوع به آسانی خلاصه‌ بیان شده نیست.

در موقعیت‌ هایی که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت است. پیستون برای احتراق به هوای بیشتر و در سرعت های پایین تر به میزان هوای کمتری نیاز دارد.

برای مثال اگر میزان هوای ورودی به سیلندر کمتر یا بیشتر از حد نیاز باشد.

علاوه بر اثری که بر روند پیشرانه می گذارد، موجب افزایش آلاینده های تولیدی در نتیجه‌ ی تبدیل نادرست سوخت به نیرو و خروج سوخت و انرژی از سیلندر می شود.

cvt در واقع با هدف کنترل این خطا در خودروها جای گرفته است.

این قطعه سعی می کند تا هنگام بالا بودن سرعت اتومبیل مدت زمان بیشتری دریچه‌ های سوپاپ را برای ورود هوای بیشتر گشوده نگه‌ دارد.

همچنین در هنگام پایین بودن سرعت نیز دریچه ها را در زمانی بهتری می بندد.

عملکرد و کارکرد تنظیم مدیریت زمان دریچه های کنترل هوا در تعمیرگاه هیوندای

ساز و کار این سامانه به این صورت است که سوخت مصرفی در دور موتور پایین را تا چیزی حدود ۱۰ درصد کاهش و در دور موتورهای زیاد باعث بالا رفتن قدرت و توان موتور می شود.

پنج مورد از با اهمیت ترین مزیت های سیستم CVVT به این صورت است:

• مقدار استفاده از مواد سوختنی کاهش می یابد
• در تمام منطقه های کاری موتور بازدهی بهتر است
• مقدار آلودگی تولیدی کاهش می یابد
• مدت زمان باز و بسته بودن سوپاپ ها یا دریچه های ورودی متغیر است
• گشتاور در دورهای متفاوت موتور بالا نگه داشته می شود

در صورت بروز مشکل به تعمیرگاه تخصصی هیوندای مراجعه کنید.

 

تعویض سی وی وی تی سورنتو

اگر بخواهیم چگونگی دقیق تر کارکرد CVVT را توضیح دهیم می توان بیان داشت:

این سیستم مجموعه ای از قطعاتی است که توسط قطعات دیگر کنترل می شوند.

سی وی وی تی با فشار روغن به کار می افتد. این روغن به وسیله‌ی OVC که شیری است برای کنترل روغن، کنترل می شود.

که OVC خود به وسیله یگان کنترل الکترونیکی ECM کنترل می شود.

هسته درونی سی وی وی تی شمایل تیغه پروانه‌ ای شکلی دارد؛ این تیغه ها با هم ۸ محفظه ایجاد می کند.

چهار محفظه در وضعیتی امتیازی برای ایجاد تغییر در حالت تیغه ها است و چهار عدد باقی مانده برای ریتارد کردن حالت تیغه ها به کار می روند.

ریتارد کردن حرکتی است که پره ها برخلاف سوی همدیگر دارند.

کیا و هیوندای: رقابت خواهر و برادر در دنیای خودرو

در چشم انداز پویای صنعت خودروسازی جهانی، کیا و هیوندای به عنوان دو غول کره جنوبی با یک رابطه پیچیده ظاهر می شوند که با همکاری و رقابت همراه می شود.

در حالی که هر دو برند دارای یک شرکت مادر – گروه موتور هیوندای – هستند، هویت‌ های متمایز، بازارهای هدف و فلسفه‌ های طراحی متفاوتی دارند.

این بخش به بررسی شباهت‌ ها و تفاوت‌ های کیا و هیوندای می‌پردازد و روشن می‌کند که چگونه آن‌ها به بازیگران قدرتمندی در بازار خودرو تبدیل شده‌اند.

بنیاد مشترک، مسیرهای متنوع

شباهت ها

• مالکیت و همکاری: مهمترین شباهت ساختار شرکتی آنهاست.

گروه موتور هیوندای شرکت مادر کیا و هیوندای است که منجر به منابع مشترک، فناوری و تلاش های تحقیق و توسعه می شود.

این هم افزایی به هر دو برند اجازه می دهد تا از صرفه جویی در مقیاس، نوآوری مشترک و استراتژی های صرفه جویی در هزینه بهره مند شوند.

• فناوری و پلتفرم ها: کیا و هیوندای اغلب پلتفرم‌ ها و پیشرانه‌های مشترکی دارند، به این معنی که زیرساخت‌ ها و فناوری‌ های مهندسی مشابهی دارند.

به عنوان مثال، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه بر روی پلتفرم های مشابه ساخته شده اند.

• کیفیت و ارزش: هر دو برند در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در کیفیت، قابلیت اطمینان بودن و طراحی داشته اند.

تفاوت

هویت برند و فلسفه طراحی: کیا و هیوندای هویت برند و زبان طراحی متفاوتی دارند.

فلسفه طراحی هیوندای که «مجسمه سیال» نامیده می شود، بر خطوط براق و فرم های پویا تأکید می‌کند و هدف آن حسی پیچیده تر و عالی تر است.

کیا، تحت هدایت پیتر شرایر و اکنون کریم حبیب، از طراحی ظاهری اسپرت تر و جوان تر پیروی می‌کند.

موقعیت یابی در بازار و مخاطبان هدف: در حالی که همپوشانی قابل توجهی وجود دارد، هر برند بخش های کمی متفاوت از بازار را هدف قرار می دهد.

هیوندای اغلب خود را کمی مجلل تر و خانواده‌ گرا می‌داند و بر راحتی، ایمنی و کارایی تمرکز می‌کند.

از سوی دیگر، کیا با طراحی های اسپورت تر، گزینه های رنگی پر جنب و جوش و استراتژی های بازاریابی تهاجمی، تمایل دارد جمعیت جوان تری را هدف قرار دهد.

خط تولید و نوآوری ها: علیرغم اشتراک گذاری پلت فرم ها و فناوری ها، کیا و هیوندای مدل های متمایز با ویژگی ها و استایل منحصر به فرد را ارائه می دهند.

کیا به ریسک های بیشتری در طراحی و نوآوری دست می زند.

در حالی که هیوندای روی توسعه خط تولید سازگار با محیط زیست خود با مدل هایی مانند Ioniq و خودروی پیل سوختی Nexo تمرکز کرده است.

نیروهای مکمل شکل دهنده آینده

کیا و هیوندای نمونه ای از این هستند که چگونه برندهای خواهر و برادر می توانند در یک چتر شرکتی همزیستی و پیشرفت کنند.

با استفاده از منابع مشترک و در عین حال پرورش هویت های منحصر به فرد برند، آن‌ها توانسته اند سهم قابل توجهی در بازارهای رقابتی در سراسر جهان به دست آورند.

داستان آن‌ها داستان همکاری در میان رقابت است و هر برند دیگری را برای نوآوری، بهبود و انطباق با چشم انداز همیشه در حال تغییر خودرو تحت فشار قرار می دهد.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
27 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
احمد
5 ماه قبل

جناب مهندس اخطار Absهم در موقع استارت اولیه تو پشت آمپر میاد و هم اخطار انجین، به نظر شما cvtمیتونه دلیل اخطار انجین باشه،تشکر

ادمین
5 ماه قبل
پاسخ به  احمد

بله خیلی وقتا سی وی وی تی خطا موقعیت میل سوپاپ میده

احمد
5 ماه قبل

سلام ،ممنون از وقتی ک میزارید،
جناب مهندس ازرا ۲۰۰۸دارم که صدای cvtدر اول صبح و در طی روز هم صدا می‌کنه ،حتی در ده دقیقه خاموش شدن هم صدا میده،میتونه از cvt باشه ،یا مشکل دیگه هم داره

ادمین
5 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام ممنون از شما
بله صدای سی وی تی هستش

رضا
2 سال‌ قبل

با سلام مهندس هزینه اورهال آزرا ۲۰۰۸ همونطور که خودتون فرمودین نو کردن واشر ها و … و جرم گیری موتور چقدره؟

ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام والا بستگی به موتور و میلنگ و سیلندر خودرو دارد در این تاریخ از ۲۵ تا ۵۰ ملیون باید اورهال این خودرو را در نظر گرفت

سیدبابک عقیلی
2 سال‌ قبل

ضمن عرض وادب یه سوال داشتم موقعی که svvtصدامیافته حتماباید تعویض بشه یابا تعمیرکردن هم احتمال رفع شدن هست

ادمین
2 سال‌ قبل

سلام خیر حتما باید تعویض کنید قطعه تعمییری نمی باشد

امین حلافی
2 سال‌ قبل

سلام خدمت استاد محترم
بنده چند روز قبل ماشین اپتیما مدل ۲۰۱۶ سفارش کره خریدم
و دو روز قبل صبح متوحه شدم ک هنگامی ک استارت میزنم و ماشین سرده ثدا میده و بعد مدت ممی بر طرف میشه ..
ماز کجا بفهمم سی وی تی خرابه یا نه؟!
ایا سی وی تی اکه صدا بده و یا ایراد داشته باشه به سلامت ماشین صدمه وارد میکنه یا خیر؟!

ادمین
2 سال‌ قبل
پاسخ به  امین حلافی

سلام برای اینکه متوجه بشید صدا از سی وی وی تی می باشد یا خیر باید خودرو حتما توسط متخصص بازدید شود و اینکه به خودرو آسیب میزند یا خیر بستگی به نوع خرابی دارد اگر زیاد باشد در کوتاه مدت حتما به خودرو صدمه خواهد زد.

بهروز
2 سال‌ قبل

سلام
جناب مهندس من آی ایکس۵۵ مدل ۲۰۱۱ دارم.
مدت نسبتا طولانی هست که وقتی موتور سرده cvvt حدود ۳ تا ۴ ثانیه صدا میده وبعد هم قطع میشه صداش.
خواستم بدونم تا چه زمانی به مشکل برنمیخوره با همین وضع؟
ضمنا اگر بخواهم تعمیرش کنم چقدر هزینه داره وچه مدت ماشین تو تعمیرگاه میمونه.
ممنونم از پاسخگو بودنتون.🙏

مهیار
3 سال‌ قبل

سلام
اگر ccvt آزرا ۳.۳مدل ۲۰۰۷ صدا بده،
توی کشش ماشین تاثیر دارد؟
ممنون از تیم کارفیکسر

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  مهیار

سلام در ابتدای این صدا ، خیر تاثیر چندانی بر روی کشش خودرو ندارد اما اگر صدا زیاد شود یا چراغ چک روشن شود و خودروی آزرا کشش . شتاب خود را از دست میدهد.

مهیار
3 سال‌ قبل

سلام
هیوندای ازرا۲۰۰۷
دریچه های سمت راننده هوای ولرم میده
اما سمت شاگرد خنک.
کلید دوال هم خاموش.
چراغ چک روشن شده.
دلیلش چی میتونه باشه
ممنون از تیم کارفیکسر

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  مهیار

سلام گرمی و خنکی دریچه ها و تفاوت آن ها به مقدار گاز داخل مدار کولر شما بستگی دارد احتمالا با یه شارژ گاز کولر مشکل شما برطرف خواهد شد.

فرید
3 سال‌ قبل

سلام این صدا امکان داره از سفت کن زنجیر تایم باشه؟

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  فرید

سلام بله اما معمولا صدای زنجیر سفت کن قطع نمیشود و ادامه دار هستش

هومن
3 سال‌ قبل

سلام
azera 2007
پس مجبورم برم نمایندگی.
اگر مشکل جرم موتور و فشار اویل پمپ نباشه
(البته یکبار در کیلومتر ۵۰۰۰۰، ۸سال پیش با محلول آی ۳۰۰۰موتور شستشو شده در نمایندگی )
به نظر شما روکار cvvt عوض شه بهتر و مطمئن تره یا موتور پیاده کنن از شاسی؟
ممنون از تیم کاربلد کارفیکسر

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  هومن

سلام اگر موتور شما کامل باز بشه کار خیلی مرتب تر و تمیز تر می شود ولی نظر من اینه که خودروی خودتون رو نمایندگی نبرین چرا که از نظر هزینه بسیار بیشتر از تعمیرگاه میشود

امیر
3 سال‌ قبل

هزینه اش چقدره؟ واَسه تعمیر باید موتور باز بشه

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  امیر

برخی از تعمیر کار هیوندای ها برای تعویض سی وی وی تی موتور خودرو را باز میکنند برخی دیگر رو کار این کار رو انجام میدهند اما برخی مواقع موتور هیوندای شما نیاز به اورهال دارد و ضعف اویل پمپ باعث ضعیف شدن سی وی وی تی ها می شود که در نتیجه در آن حالت باید ایویل پمپ تعویض شود و موتور جرم گیری شود پس بهتر است موتور باز شود و با توجه به افزایش قیمت در لوازم یدکی هیوندای قیمت دقیق نمیتوان داد برای قیمت دقیق باید تماس بگیرید

هومن
3 سال‌ قبل

سلام به تیم کارفیکسر.
اگر cvvt صدا میدهد، احتمال اینکه از شیر کنترلی ocv باشه هست.
وقتی ماشین خاموش میکنیم،چند ساعتی که ماشین خاموشه روغن از طریق ocv نشت کند و باعث بشه روغنی که داخل cvvt بوده خالی بشه ، و موقع استارت صدای تق تق تق چند ثانیه ای شنیده بشه.
که با تعویض ocvو رفع نشتی احتمالی، دیگه مشکل صدا از cvvt حل شه؟
ممنون از تیم حرفه ای کارفیکسر
azera2007

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  هومن

خیر کار ocv تغییر حالت cvvt هستش و در صورت خرابی ocv حتما کد خطا میدهد که در دیاگ مشخص است و قابل تست است.

هومن
3 سال‌ قبل
پاسخ به  علی صبور

با سلام
ممنوم از توضیح جنابعالی.
من تبریز هستم.
حقیقتا به نمایندگی اعتماد ندارم ،افراد متفرقه هم که تا دلت بخواد هست که صرفا تعویض کارن.
کسی رو میشناسید که با تیم شما کار کرده باشه بصورت مهندسی مثل خودتون کار بلد باشه.
بهم معرفی کنید تا cvvt آزرا ۲۰۰۷تعویض کنه.
ممنون میشم اگر کسی رو سراغ دارین،معرفی کنید.
با تشکر از تیم کارفیکسر

ادمین
3 سال‌ قبل
پاسخ به  هومن

سلام خواهش میکنم بله متاسفانه نمایندگی ها به صورت کامل تعویض میکنند و تعمیر ندارند و این هزینه بالایی برای مشتری داره ، خیر من در شهر تبریز آشنایی ندارم تا بتونم کمکتون کنم.

احد دلیری راد
3 سال‌ قبل

سلام به تیم فنی کارفیکسر
آیا لازم که تعمیر موتور میکنیم حتما سی وی تی عوض بشود
با تشکر

ادمین
3 سال‌ قبل

سلام اگر سی وی وی تی شما اصلاح شده نباشه و اول صبح ها صدا میدهد حتما باید تعویض شود

27
0
اگر سوالی داری میتونی اینجا بپرسیx