دلایل روغن ریزی آزرا

دلایل روغن ریزی آزرا

دلایل روغن ریزی آزرا و همچنین خودروهای کیا به طورکلی شبیه و مشترک است و با رعایت چند نکته در هر دو برند می توان از هزینه های هنگفت جلوگیری کرد.

خودرویی که مورد بحث قرار گرفته است خودروی هیوندای آزرا است البته این دلایل می تواند بین خودروهای هیوندای و کیا مشترک باشد:

  • معمولاً قطعاتی که باعث آب بندی موتور می شوند از جنس لاستیکی و سیلیکیوم است که به مرور زمان خشک می شوند و حالت خود را از دست می دهند. این موضوع باعث روغن ریزی می شود.
  • وجود کمپرس در روغن، اگر این حالت برای موتور خودروی شما پیش بیاید در صورتی که کمپرس پیستون ها داخل روغن موتور برود از ضعیف ترین بخش موتور خودرو شروع به روغن ریزی می کند.
  • بسته بودن و خرابی سوپاپ بخار روغن

بیشترین روغن ریزی ها در این نوع خودروها عموماً از این قسمت ها اتفاق می افتد:

  • واشر در سوپاپ
  • کاسه نمد سرمیلنگ و ته میلنگ
  • واشر سر سیلندر
  • کارترل روغن موتور
  • سینی بغل موتور

یکی از موارد عدیده ای که باعث ایجاد روغن ریزی می شود واشر در سوپاپ است که در این مطلب نکاتی را درباره این قطعه مهم برای شما عنوان خواهیم کرد.

Hyundai engine
Hyundai Azera

 واشر در سوپاپ

همانطور که گفته شد یکی از عوامل روغن ریزی موتور واشر در سوپاپ است.

واشر در سوپاپ وظیفه آب بندی بین محفظه گردش و روغن کاری میل سوپاپ ها و بیرون موتور و همچنین نسبت به درون محفظه شمع را دارد.

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید واشر در اثر حرارت و البته جنس نامرغوب خشک شده و باعث ریزش روغن شده که در دراز مدت می تواند باعث روغن کم کردن شود و مشکلات جدی با هزینه ای سنگین به وجود بیاورد.

در این تصویر قسمت میانی واشر، قسمت آب بند بین درون در سوپاپ و محفظه ی شمع است که کاملاً فرسوده و خشک شده و روغن به داخل محفظه ی شمع و کویل ها رفته که باعث آسیب دیدن کویل ها و شمع ها شده است.

در تصویر پایین کویل های آغشته به روغن را مشاهده می کنید که وجود روغن در کویل ها باعث بد کار کردن خودرو و احتراق ناقص می شود.


 

در این مورد شمع ها و کویل ها باز شده و بعد از نظافت کامل محفظه و در سوپاپ مشکل برطرف شد.

خوشبختانه کویل ها آسیب ندیده بودند ولی یک مورد عملیات اشتباهی که دوستان قبلی روی خودرو انجام داده بودند، استفاده از چسب بود که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عزیزان دقت فرمایید که واشر در سوپاپ به تنهایی باید عملیات آب بندی را انجام بدهد و نیازی به هیچگونه چسب نیست.

در این مورد همکاران قبلی از چسب مزدا استفاده کرده بودند که اصلاً مورد استفاده ای این نوع چسب در این موتور نیست.

نکته بعدی پیچ های واشر در سوپاپ است که حتماً باید پیچ های استاندارد با تورک استاندارد سفت شوند به هیچ عنوان از پیچ های متفرقه نباید استفاده کرد.

در تصویر پایین مشاهده می کنید که با استفاده از پیچ های غیر استاندارد تمامی پیچ های در سوپاپ هرز شده که مستلزم وقت و هزینه بیشتر برای مالک خودرو شده بود.

Hyundai azara 2007 engine

برای تعمیر این خودرو با عملیات تراشکاری ۴۰ عدد پیچ قلاویز زده شده و بعد از نظافت کامل اطراف میل سوپاپ ها با واشر جدید و بدون چسب و با پیچ های استاندارد مجدداً بسته شد.

هیوندای ازرا یا هیوندای گرنجور یکی از لوکس ترین محصولات شرکت هیوندای است.

این خودرو تا پیش از تولید جنسیس و سنتنیال همیشه لوکس ترین خودروی تولیدی هیوندای بود.

دلایل روغن ریزی آزرا می تواند متفاوت باشد که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود ضررها و هزینه های زیادی را شخص باید متحمل شود.

نسل چهار و ورود به ایران

نسل چهار این خودرو در سال ۲۰۰۶ وارد بازار ایران شد. آسان موتور این خودرو را به ایران وارد کرد و به‌سرعت به یکی از خودروهای محبوب در بازار کشور تبدیل شد.

پیشرانه تمام و کمال و هندلینگ قابل‌قبول این خودرو را می‌توان از دلایل موفقیتش در ایران دانست.

آزرا در ظاهر دارای طراحی اصولی و چهره خاصی است؛ هرچند نمی‌توان ویژگی خاصی نیز برای آن قائل شد.

این نسل از هیوندای آزرا به یک موتور ۳٫۳ لیتری ۶ سیلندر مجهز است که می‌تواند ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۴ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

یک گیربکس تیپ ترونیک ۵ دنده اتوماتیک نیز موتور این خودرو را همراهی می‌کند.

شتاب صفر تا صد هیوندای آزرا ۷٫۸ ثانیه است و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۳ شده است.

نسل پنجم

به دنبال استقبال از نسل چهارم آزرا، آسان موتور در سال ۲۰۱۲ اقدام به واردات نسل پنجم این خودرو هم زمان با عرضه آن در بازار جهانی نمود.

تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت، اما روند عرضه آن به بازار ایران در سال ۲۰۱۳ به دلیل وضع قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۳.۵ لیتر متوقف شد.

بنابراین آزرا نسل پنجم تعداد بسیار محدودتری در بازار ایران نسبت به نسل قبلی خود دارد.

نسل ششم

آخرین نسل آزرای وارد شده به ایران مربوط به نسخه ۲۰۱۸ آن می‌ شود که کمی پیش از توقف واردات خودرو به صورت محدود وارد ایران شد.

در آزرا نسل ششم ۲۴۰۰ سی‌سی شاهد زبان جدید طراحی هیوندای هستیم. در نمای رو به رو، چهره خودرو خشن تر شده و حالت اسپرت بیشتری به خودرو بخشیده است.

قدرت موتور ۲.۴ لیتری این خودرو ۱۹۰ اسب بخار است و گشتاوری معادل ۲۴۱ نیوتن متر دارد.

یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز قدرت پیشرانه هیوندای آزرا را به چرخ‌ های جلو انتقال می‌دهد.

طبق اعلام شرکت هیوندای این خودرو در عرض ۱۰ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

هیوندای آزرا در سیکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۸.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

همچنین این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۶ شده است.

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید و در تصاویر دیدید دلایل روغن ریزی آزرا و خودروهای کیا تقریبا مشترک هستند که نکات ایمنی و نگهداری آن ها هم تا حدودی مشترک است.

تعمیرگاه تخصصی کارفیکسر یکی از مجهزترین و با تجربه ترین تعمیرگاه های هیوندای در تهران است که داشن فنی بالا و متخصصان با تجربه ای دارد.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اگر سوالی داری میتونی اینجا بپرسیx