در این مطلب به تعمیر سیستم چهار چرخ هیوندای و کیا خواهیم پرداخت و علل آن را بررسی می کنیم.
سیستم چهار چرخ خودروی سانتافه و دیگر خودروهای هم رده مثل توسان و اسپرتیج در حالت اتوماتیک روی خودرو تعبیه شده که بسته به نوع کار کرد و شرایط جاده با توجه به نوع خواسته راننده خودرو قابل تنظیم است.
برای مثال در شروع حرکت در جاده های با شیب تند یا در پیچ ها سیستم چهار چرخ درگیر شده و باعث عدم لغزش خودرو می شود.
هدف از این که در خودروهای شاسی بلند از سیستم چهار چرخ استفاده می شود این است که راننده دیگر نیازی به سرعت بالا ندارد و بیشتر به کشش و قدرت خودرو نیاز دارد.
پس با فعال کردن کلید از خودرو از ۲ چرخ متحرک به ۴ چرخ متحرک تبدیل می شود.
یک نکته بسیار مهم در خودروهای مدل بالاتر هیوندای و کیا مانند: هیوندای سانتافه، توسان و کیا اسپرتیج و سورنتو این است که خودرو تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت دائم در حالت سیستم چهار چرخ فعال است.
یعنی اگر شما کلید ۴WD luck را هم فعال کنید تا سرعت ذکر شده سیستم چهار چرخ فعال است و از ۶۰ کیلومتر به بالا است که می توانید این سیستم را فعال و یا غیر فعال کنید.
یک راه ساده برای تشخیص این که این سیستم کار می کند یا خیر این است که:
کافیست چهار چرخ خودرو هیوندای یا کیا خود را توسط جک یا خرک از زمین جدا کنید و سپس دنده را در D قرار داده و پا را از ترمز بردارید اگر چهار چرخ شروع به حرکت کردند سیستم چهار چرخ درست است.
اگر فقط چرخ های جلو شروع به حرکت کرد یعنی ۴WD شما مشکل دارد.
در ویدیو زیر که یک نمونه از تعمیرات گروه تخصصی کارفیکسر است سیستم و محل مورد بحث ما مشخص شده است :
در کلیپ بالا به دلیل سرو صدای محیط کارگاهی تعمیرگاه صوت ویدیو حذف شده و توضیحات را جایگزین صدا کردیم.
همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می کنید از داخل دیفرانسیل گیربکس یک هزار خاری یا مادگی وجود دارد که شفت ترنسفر گیربکس در داخل آن درگیر می شود.
ترنسفر قطعه ی جدای از گیربکس با کارکرد کاملاً مکانیکی است که وظیفه ی آن انتقال قدرت به گارادن خودرو جهت درگیر کردن چرخ های عقب است.
در انتهای گاردان در نقطه ی اتصال گاردان به دیفرانسیل عقب خودرو یک سیستم کنترل کننده یا یک یونیت به نام کلاچ (PTU) وجود دارد که توسط یک موتور الکتریکی در دوحالت باز/ بسته قرار می گیرد.
در حالت چهار چرخ درگیر سیستم گاردان وارد کلاچ شده و توسط قفل کن کلاچ نیز از طریق گاردان به دیفرانسیل عقب انتقال داده می شود.
عکس فرایند هم در هنگام از مدار خراج شدن سیستم چهار چرخ رخ می دهد.
پس طبق جمع بندی مطالب ذکر شده اگر سیستم چهار چرخ خودروی شما قادر به ایفای نقش نیست، ایراد از سیستم ترانسفر و کلاچ PTU (کوپلینگ) خودرو است.
بروز مشکل در این سیستم خودرو، بهخصوص در خودروی سانتافه به دلیل ضعف طراحی و آلیاژ پوسته دیفرانسیل ها و دیشلی ها بسیار شایع است.
کارشناسان کار فیکسر در تعمیرگاه هیوندای و تعمیرگاه کیا منتظر تماس شما و آماده راهنمایی شما در این خودرو ها هستند.
در پایان نمونه باز شده یک مورد کلاچ PTU یا کوپلینگ یک دیفرانسیل سانتافه را مشاهده می فرمایید
تعمیر کلاچ PTU سانتافه کوپلینگ و دیگر خودروهای هیوندای و کیا در تعمیرگاه تخصصی کارفیکسر انجام می شود.
تعمیر دیفرانسیل هیوندای سانتافه
تصاویری کامل از سیستم چهار چرخ در هیوندای و کیا
coupling hyundai Kia
کوپلینگ کیا و هیوندای
بررسی سیم کشی موتور سیستم چهارچرخ
نقشه سیستم چهارچرخ هیوندای و کیا
سیستم چهار چرخ متحرک چگونه عمل می کند؟
سیستم چهار چرخ متحرک (۴WD) در یک خودرو، هر چهار چرخ را قادر می سازد تا نیرو را از موتور به طور همزمان دریافت کنند.
این ویژگی به ویژه برای افزایش کشش در شرایط خارج از جاده یا روی سطوح لغزنده مانند برف، یخ یا گل بسیار ارزشمند است.
در اینجا خلاصه ای از نحوه عملکرد این سیستم آورده شده است:
توزیع نیرو
اصل اساسی یک سیستم ۴WD توزیع نیرو به هر چهار چرخ است.
این امر از طریق مجموعه ای از دیفرانسیل ها، جعبه های انتقال و گاهی گیربکس های اضافی که گشتاور موتور را به محورهای جلو و عقب اختصاص می دهد، انجام می شود.
مورد انتقال
جعبه انتقال یک جزء حیاتی در سیستم های ۴WD است. جعبه انتقال نیرو را از گیربکس دریافت می کند و به دو محور جلو و عقب می فرستد.
این کیس را می توان به صورت الکترونیکی یا دستی کنترل کرد و به رانندگان این امکان را می دهد تا در صورت نیاز ۴WD را درگیر و جدا کنند.
دیفرانسیل ها
دیفرانسیل ها نقش کلیدی در سیستم های ۴WD دارند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که به چرخ های چپ و راست اجازه می دهند با سرعت های مختلف بچرخند، مخصوصاً زمانی که خودرو در حال چرخش است.
در سیستم های ۴WD، شما معمولاً سه دیفرانسیل دارید: یکی در محور جلو، یکی در عقب، و یک دیفرانسیل مرکزی (یا جعبه انتقال transfer case) که قدرت را بین محورهای جلو و عقب مدیریت می کند.
حالت های عملکرد
اکثر سیستم های ۴WD حالت های مختلفی دارند که بسته به شرایط رانندگی می توان آنها را فعال کرد:
۴WD تمام وقت: این حالت ۴WD را همیشه فعال نگه می دارد، مناسب برای همه شرایط رانندگی، پایداری و کشش بهتر در محیط های مختلف.
۴WD پاره وقت: در این حالت، خودرو عمدتاً در حالت دو چرخ متحرک (۲WD) کار می کند.
رانندگان می توانند در شرایطی که به کشش بیشتری نیاز است به ۴WD تغییر وضعیت دهند.
۴WD اتوماتیک
این سیستم بر اساس شرایط جاده و لغزش چرخ که توسط سنسورهای خودرو تشخیص داده می شود، در صورت نیاز به طور خودکار بین ۲WD و ۴WD سوئیچ می کند.
سیستم های کنترل کشش
وسایل نقلیه مدرن ۴WD اغلب سیستم های کنترل کشش پیشرفته را ادغام می کنند.
این سیستم ها کشش را در هر چرخ کنترل می کنند و می توانند به صورت دینامیکی قدرت و ترمز را تنظیم کنند تا حداکثر کشش را در هنگام شتاب گیری و رانندگی حفظ کنند.
سیستم ۴WD به ویژه برای رانندگی آفرود و زمین های چالش برانگیز مفید است و کشش بهتری را در مقایسه با سیستم های دو چرخ محرک ارائه می دهد.
همچنین به حرکت ایمن تر در شرایط نامساعد جوی کمک می کند.
با این حال، شایان ذکر است که سیستم های ۴WD معمولاً منجر به مصرف سوخت بالاتر و تعمیر و نگهداری پیچیده تر در مقایسه با همتایان دو چرخ محرک خود میشوند.
سلام وقت بخیر
من یک سانتافه ۲۰۰۹ دارم جدیدا دکمه دو دف دستی رو میزنم احساس میکنم هیچ اتفاقی نمیفته ! قبلا ماشین ی تکون کوچیک میخورد و مشخص بود انگار قدرت ماشین بیشتر شده اما الان این اتفاق نمیفته ، به نظرتون مشکل از دکمه دستی هست یا ایراد مکانیک داره البته این اتفاق بعد از شستشوی داخل ماشین افتاد
ممنون از پاسخگویی
سلام، وقت شما هم بخیر.
مشکلی که توضیح دادید ممکن است به چند دلیل مختلف باشد. از آنجا که این اتفاق بعد از شستشوی داخل ماشین رخ داده، احتمال دارد که برخی از اتصالات الکتریکی یا سنسورها در سیستم ۴WD (چهار چرخ محرک) دچار مشکل شده باشند. در ادامه چند علت ممکن را بررسی میکنیم:
خرابی دکمه یا سوئیچ ۴WD: ممکن است دکمه ۴WD یا اتصالات الکتریکی مربوط به آن در اثر نفوذ آب یا رطوبت دچار خرابی شده باشد. این مشکل میتواند باعث شود که سیستم بهدرستی فعال نشود.
مشکل در ماژول کنترل ۴WD: ماژول کنترل ۴WD ممکن است تحت تاثیر رطوبت یا آب دچار اختلال شده باشد. این ماژول وظیفه کنترل و فعالسازی سیستم چهار چرخ محرک را دارد و اگر درست عمل نکند، سیستم ۴WD فعال نخواهد شد.
سنسورها و اتصالات الکتریکی: سیستم ۴WD به سنسورهای مختلفی وابسته است. اگر یکی از این سنسورها دچار مشکل شود، ممکن است سیستم به درستی عمل نکند. ممکن است اتصالات سنسورها دچار مشکل یا زنگ زدگی شده باشند.
موتور الکتریکی یا سلنوئید ۴WD: موتور الکتریکی یا سلنوئیدی که وظیفه فعالسازی سیستم ۴WD را دارد ممکن است دچار مشکل شده باشد.
پیشنهاد میکنم ابتدا سیستم ۴WD را با استفاده از دستگاه دیاگ چک کنید تا هرگونه خطا یا مشکلی که در سیستم ثبت شده است، مشخص شود. این دستگاه میتواند اطلاعات مفیدی درباره عملکرد سیستم چهار چرخ محرک و وضعیت سنسورها و ماژولها به شما بدهد.
اگر مشکل به دکمه یا اتصالات الکتریکی مربوط باشد، با بررسی و تعمیر آنها مشکل احتمالا برطرف خواهد شد. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به بررسی دقیقتر توسط مکانیک متخصص کارفیکسر داشته باشید.
سلام وقت بخیر،آیا راهی هست که از سالم بودن قفل دیفرانسیل و فعال شدن دف دوم در توسان مطمئن شد؟
سلا بله کافیه چهار چرخ خودرو خود را از زمین جدا کرده و دنده را در حالت D قرار داده پا را از ترمز برداشته چهار تا چرخ باید حرکت کند
سلام
سانتافه ۲۰۱۵ دارم مجموعه ptu مشکل پیدا کرده قیمت تعمیر و تعویضش رو میخواستم
سلام برای اطلاع از هزینه تعمیرات و قطعه لطفا تماس بگیرید
سلام
برای تعویض هزار خاری گاردان سانتافه باید گیربکس را باز کرد؟
سلام بله باید گیربکس کامل باز شود
سلام
برای تعویض هزارخاری باید گیربکس را باز کرد؟
نقشه رنگ بندی سیم کشی کوپلینگ رو میخوام فیش سنسور فشار کامل قطع شده و رنگ بندی سیمش رو ندارم رو دسته سیم قرمز مشکی و سبز هست
یک نکته بسیار مهم در خوروهای مدل بالاتر هیوندای و کیا مانند : هیوندای سانتافه ، توسان و کیا اسپرتیج و سورنتو
خودرو تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت دائم سیستم چهار چرخ فعال می باشد یعنی اگر شما کلید ۴wd luck را هم فعال کنید تا سرعت ذکر شده سیستم چهار چرخ فعال است و از ۶۰ کیلومتر به بالا هستش که می توانید این سیستم را فعال و غیر فعال کنید.
مهندس سلام
سیستم awd هستش ،همیشه فعال نیست زیر شصت تا ،بستگی به شرایط داره
بله درسته برای کسانی توضیح دادیم که خودرو را چهار چرخ را از زمین جدا می کنند تا ببینند سیستم چهار چرخ فعال است یا خیر