تعمیر انواع کوپلینگ هیوندای و کیا یکی از تخصص های تعمیرگاه کارفیکسر است.
کوپلینگ coupling محور محرک را به محور متحرک وصل می کند.
اگر بخواهیم فنی تر توضیح دهیم کوپلینگ رابط بین گاردن و دیفرانسیل عقب است.
نشانه های خرابی کوپلینگ چیست؟
• کار نکردن سیستم چهار چرخ محورهای عقب
• روشن شدن چراغ چهار چرخ به رنگ زرد در پشت آمپر
• احساس لرزش و پله پله شدن در چرخ های عقب
اگر سیستم چهار چرخ در خودرو عمل نکند به علت تقسیم نشدن بار بر روی محورها فشار بر روی موتور و گیربکس بیشتر می شود.
معمولاً خودروهای هیوندای سانتافه، توسان و کیا اسپرتیج و سورنتو از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ از یک سیستم کوپلینگ استفاده می کنند و می توان گفت که اکثراً دارای مشکلات یکسانی هستند.
بنابراین آنچه که به شما درباره مشکلات کوپلینگ خواهیم گفت برای همه این خودروها در مدل های عنوان شده صدق خواهد کرد.
معمولاً کدام بخش های کوپلینگ هیوندای و کیا بیشتر به مشکل بر می خورند و آیا قابل تعمیر هستند؟
ابتدا بهتر است با اجزای تشکیل دهنده این قطعه آشنا شویم:
اجزای تشکیل دهنده کوپلینگ عبارتند از:
• موتور برقی
• سنسور فشار
• کوپلینگ و اجزای داخلی آن
خرابی در موتور برقی و سنسور فشار چون وظیفه برقی این مکانیزم را بر عهده دارند معمولاً باعث روشن شدن چراغ و اخطار سیستم چهار چرخ می شود.
اما چون خود کوپلینگ یک قطعه کاملاً مکانیکی است باید به صورت کامل باز شود و تمام قطعات داخلی آن چک شود.
قطعات داخلی کوپلینگ شامل: کاسه نمد ها، دیسک و پلیت های داخل، مجموعه خورشیدی، خار های نگهدارنده و فنر است.
معمولاً این اجزای داخلی قابل تعویض و تعمیر هستند و بعد از تعمیر طول عمر بالایی دارند و اصلاً جای نگرانی وجود ندارد که این سیستم دوباره دچار مشکل شود.
برای افزایش طول عمر کوپلینگ ها باید روغن آن به موقع تعویض شود.
روغن مخصوص کوپلینگ ATF IV می باشد و مقدار و حجم روغن کوپلینگ نیم لیتر تا ۷۰۰ سی سی است.
توجه داشته باشید که در صورت کم یا زیاد بودن حجم روغن کوپلینگ این سیستم به درستی عمل نمی کند
در صورت روغن ریزی باید کوپلینگ را به صورت کامل باز کرد و کاسه نمد های آن را تعویض کرد.
کاسه نمد کوپلینگ سانتافه
تمامی تعمیرات مربوطه در تعمیرگاه تخصصی هیوندای انجام میگیرد.
تمامی کوپلینگ ها از یونیت ۴WD دستور می گیرند.
این یونیت معمولاً در زیر فرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن معمولاً فلاپ های زیر پا باید باز شوند.
در برخی موارد یونیت سیستم چهار چرخ ECU 4WD به مشکل خورده و باید حتماً تعمیر یا تعویض شود.
برای این کار ابتدا باید با دیاگ به یونیت ۴WD ارتباط گرفت و سپس به بررسی پارامترها پرداخت.
تعمیرات دیفرانسیل هیوندای و کیا
خود دیفرانسیل نیز به مشکل میخورد و از نشانه های خرابی آن می توان به این اشاره کرد که ماشین خیلی سنگین حرکت میکند به گونه ایی که راتتده احساس میکند عقب ماشین گیر است و یا صدای زوزه شنیدن از عقب در سرعت متوسط نشان دهنده خرابی در بلبرینگ های دیفرانسیل و چرخ دنده ها می باشد . در این صورت دیفرانسیل عقب باید باز شود و در صورت امکان تعویض شود . روغن دیفرانسیل با روغن کوپلینگ فرق میکند و باید از واسکازین استفاده شود معمولا گرید آن ۸۰w90 می باشد.
نکته مهم: کم بودن روغن دیفرانسیل باعث ایجاد صدا زوزه میشود و باید سریعا روغن آن را به حد نصاب برسانید تا باعث خرابی و از بین رفتن داخل آن نشود.
تعمیر کوپلینگ سانتافه، تعمیر کوپلینگ توسان، تعمیر کوپلینگ اسپرتیج، تعمیر کوپلینگ سورنتو به صورت تخصصی در تعمیرگاه کارفیکسر انجام می شود.
دقت داشته باشید که خدمات تعمیر انواع کوپلینگ هیوندای و کیا در تعمیرگاه کارفیکسر با ضمانت و گارانتی است.
نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما باید میل گاردان خودروی شما فعال باشد و عمل کند در صورتی که میل گاردان کار نکند از سلامت و درست کار کردن کوپلینگ نمیتوان اطمینان حاصل پیدا کرد. علت کار نکردن و نچرخیدن میل گاردان معمولا در خودروهای هیوندای و کیا مربوط به گیربکس یا ترانسفر می باشد که هر یک باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوان آن را دقیق عیب یابی کرد.