تعمیر موتور کیا موهاوی یکی از اشکالاتی است که ممکن است در این خودرو با آن مواجه شوید.
در چه مواقع ایی تعمیر موتور کیا موهاوی صورت می گیرد؟
۱-اورهال کردن موتور
اورهال کردن موتور در صورتی انجام می شود که موتور مقداری جرم گرفته باشد و موتور تا به حال باز نشده باشد به اصطلاح سن موتور زیاد باشد و مالک خودرو از هزینه های احتمالی که برای موتور ممکن است پیش بیاید جلو گیری کند و با خیال راحت برای مدت طولانی از اتومبیل خود استفاده کند.
۲-صدای سی وی وی تی موهاوی
در صورت صدای اول صبح ها که کی می توان بدون باز کردن موتور آنها را تعویض کرد اما اگر موتور جرم داشته باشد و اویل پمپ نیاز به تعویض داشته باشد باید موتور باز شود.
۳-موتور قفل کرده باشد
این به این معنی است که میلنگ دیگرد نمیچرخد و استارت توان چرخاندن موتور را ندارد که در این صورت باید موتور به صورت کامل باز شود.
۴-صدا دادن در حین گاز دادن و یا در حالت در جا از داخل موتور
احتمالا خودرو یاتاقان زده است و باید سریعا باز شود و یا اصلا خودرو روشن نشود تا از افرایش هزینه تعمیر موتور جلوگیری شود.
۵-آب کم کردن موتور و یا رون ریزی از زیر واشر سر سیلندر
در این صورت باید حتما سر سیلندر ها باز شود.

چند راه کار مهم برای افزایش طول عمرر موتور کیا موهاوی ( هشت سیلندر و شیش سیلندر )
۱- تعویض به موقع روغن موتور ( هر ۵هزار کیلومتر)
۲- سالی یک بار ضد یخ تعویض شود
۳-تعویض هر ۳۰ هزار کیلومتر شمع و فیلتر سوخت
۴-رفع هر گونه روغن ریزی موتوری
در بخش زیر سعی داریم نحوه تعمیر موتور کیا موهاوی را در تعمیرگاه کارفیکسر برای مشتریان عزیز توضیح دهیم :
اولین بخش این است که بعد باز کردن کامل موتور ، موتور توسط دستگاه اسیدشویی شستشو می شود.
بعد از این که شستشو داده شد به تراشکاری انتقال داده می شود. پیستون ها و میل لنگ ساعت می خورد و در صورت نیاز میل لنگ تراش داده می شود.
و همچنین میزان خلاصی پیستون ها در داخل سیلندر سنجیده میشود که در صورت نیاز سیلندر بتید بوش خورده شود.
همچنین رینگ ها هم سایز زده می شوند. اینگونه می توان گفت که اگر هر ایرادی داشته باشد به صورت تخصصی توسط تراشکار برطرف می شود.
تراشکاری موتور دو بخش دارد: یک بخش کار سر سیلندر یعنی بعضی تراشکارها به صورت تخصصی تراش سر سیلندر انجام می دهند.
یک بخش هم تراشکارانی هستند که کار تراش میل لنگ را انجام می دهند.
در کنار آب بندی، سایز زدن، لقی یاتاقان ها نیز گرفته می شود.
بعد از این که میل لنگ را نصب کردیم، باید سراغ جا زدن رینگ های پیستون و در نهایت جا زدن خود پیستون ها برویم. پیستون ها را که جا زدیم، هر کدام از پیچ های شاطون ها را ۶ کیلوگرم میکشیم (سفت میکنیم).
در نهایت یاتاقان های ثابت را ۱۰ کیلوگرم می کشیم.
جهت جا زدن پیستون ها بسیار حائز اهمیت است. جهت جا زدن ستون ها و یاتاقان ها موضوعی بسیار مهم است که باید با دقت زیادی انجام شود.
جهت فلش پیستون ها رو به زنجیر تایم می بندیم.
کفی یاتاقان ها را قرار داده، پیچ های کفی های یاتاقان های متحرک را با ترک متر به اندازه استاندارد ترک می کشیم.
بعد از آن به بررسی لقی میلنگ می پردازیم.
در حالت استاندارد باید مقداری خلاصی داشته باشد. نکته مهم جهت فلشی است که بر روی یاتاقان ها قرار دارد.
این جهت باید رو به زنجیر تایم باشد. بعد از نصب میلنگ رینگ های پیستون ها را به ترتیب قرار داده و سپس پیستون ها در جای خود را قرار می دهیم.
فراموش نکنید که مقدار سفتی پیچ های یاتاقان های متحرک یا پیستون ها در خودروی کیا موهاوی باید ۶ کیلوگرم باشد و مقدار سفتی یاتاقان های ثابت باید ۱۰ کیلوگرم باشد.
کار سی وی تی ها یا به عبارت بهتر CVVT در کیا موهاوی چیست؟
کار سی وی وی تی تغییر زاویه میل سوپاپ برای افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت است.
مهم ترین اصل در تعمیر موتور این است که CVVT ها را عوض کنیم. سی وی وی تی قابل تعمیر نیست و قطعه ای مصرفی محسوب می شود.
بنابراین باید حتماً برای تعمیر موتور اساسی تعویض شود. CVVT ها از(او سی وی) ها دستور می گیرند.

نصب سر سیلندر خودرو کیا موهاوی
مرحله بعدی نصب سر سیلندر است. سر سیلندر نیز به تراشکاری رفته و شستشو داده می شود.
سر سیلندر در تراشکاری با مواد مخصوص شستشو داده می شود تا در مدار های روغن آن جرمی باقی نماند و لاستیک ساق سوپاپ ها تعویض می شوند.
خود سوپاپ ها آب بندی می شوند. کف سر سیلندر اگر مشکلی داشته باشند کف تراشی می شود که تاب آن گرفته شود. میزان سفتی پیچ های سر سیلندر کیا موهاوی باید ۱۰ کیلو باشد.
بعد از این که پیچ های سر سیلندر را بستیم، شروع می کنیم به بستن قطعات بیرونی موتور مثل در سوپاپ ها، او سی وی ها، واتر پمپ، خنک کن روغن یا اویل ماژور، پمپ هیدرولیک و ترموستات.
در صورت معیوب بودن و خرابی هر یک از این قطعات باید حتماً قطعه خراب تعویض شود. هزرگردهای دینام، تسمه دینام، کوئل ها از جمله قطعاتی است که باید حتماً عوض شوند.
در نهایت بعد از منتاژ کامل موتور، آن را بر روی اتاق سوار کرده و به مرحله تست و آب بندی میرسیم که به مدت ۲۴ ساعت خودرو در تعمیرگاه کار کرده و مورد بررسی تخصصی توسط کارشناسان ما قرار میگیرد تا اگر مشکلی ماننده روغن ریزی و کم کردن آب دارد بر طرف شود و بعد از آن نکات مهمی به مالک خودرو گفته می شود که باید مدتی به آنها توجه داشته باشد.
در حین باز و بست موتور هر قطعه بیرونی موتور که معیوب باشد یا مشکل داشته باشد به مشتری عزیز گوش زد داده می شود و در صورت تمایل تعویض میشوند.
توجه داشته باشید که کلیه خدمات تعمیراتی در تعمیرگاه کارفیکسر با ضمانت و گارانتی کتبی می باشد.
