سرویس و تعمیر اویل پمپ و گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ (AL4 oil pump)

تعمیرات گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

تامین لوازم یدکی برای خودروی خود را به صورت اورجینال با خیال از ما بخواهید

خب در بین گیربکس های اتوماتیک یکی از گیربکس هایی که بیشترین خرابی را به خود اختصاص داده گیربکس AL4است که روی خودروهایی مثل ۲۰۶/ساندرو/ساندرو استپ وی/۴۰۷/زانتیا اتوماتیک/ نصب شده است (متاسفانه!!!)

در این قسمت چند مورد از خرابی معمول و نحوه ی صحیح جایگذای دنده اویل پمپ گیربکس اتوماتیک AL4 روبه عزیزان نشان میدهیم

همونطور که میدانید اویل پمپ این نوع از گیربکس ها اصطلاحا بشقابی است یعنی به چرخش دو صفحه رو یکدیگر با توجه به کانال بندی بدنه ی صفحات روغن با افزایش فشار بسیار زیاد وارد مدار ساعتی گیربکس یا (body valve) میشود خب اویل پمپ به عنوان اولین قطعه ی گیربکس که نیروی موتور را دریافت میکند باید سطح درگیریمناسبی با توربین داشته باشد لذا نوع قرار گیری چرخ دنده های اویل پمپ بسیار مهم است که در تصویر زیر نوع قرار گیزی صحیص نشان داده شده است :

AL4 oilpump

همانطور که در شکل نشان داده شده است چرخ دنده ی داخلی که دارای شیار در قسمت درونی خود است محل قرار گیری شیار که با شاخص در عکس نشان داده شده است بسیار مهم است دلیل این اهمیت در میزان سطح درگیری بین شفت توربین و دنده ی اویل پمپ میباشد که در واقع تمام نیروی موتور از این طریق به گیربکس منتقل میشود

و اما دلیل تاخیر در تعویض دنده و یا تاخیر در تعویض دنده همراه با تقه در دنده های ۱به ۲ و ۳به ۴رو با نشان دادن قطعات معیوب به شما عزیزان توضیح میدهیم (لازم به ذکر است عیب یابی در بحث گیربکس های اتوماتیک دارای پیچیدگی بسیار میباشد بنابراین تشخیص اینجانب وحی منزل نیست لذا ممکنه  مشابه همین ایراد  در اثر خرابی قطعات دیگه هم اتفاق بیفته)

AL4 drum

قطعه ای که مشاهده میکنید درام نام دارد که در گیربکس در حالت خاصی برای تعویض دنده توسط یک باند (یک کمربند لنتی ) قفل شده که باعث تغییر حالت در نسبت دنده و در نهایت تغییر دنده میشود در تصویر زیر باند رو ملاحضه میفرمایید :

AL4 brake

همونطور که ملاحضه میفرمایید لنت روی باند سوخته شده و موجه خط انداختن روی بدنه ی درام شده لذا بدنه ی درام با عملیات تراشکاری هم قابل احیا نیست بلکه میزان قطر درام بسیار مهمه و هر گونه عملیات تراشکاری باعث کاهش قطر این قطعه میشود لذا باند سوخته و درام با توجه خط افتادن عمقی که در تصویر مشاهده میکنید هر دو تعویض شده و ضمن (over hall)کامل گیربکس به غیر از ساعتی گیربکس بسته شده و تست شده و به مشتری تحویل داده شده!!!!!!!!! (مطالبی نیز در مورد تعمیر و ریسک تعمیر گیربکس AL4 و عدم تطابق برنامه دریچه گاز وecu خودرو هست که بنا به دلایلی از گفتنش در این مطلب خودداری کردیم لذا عزیزان با تماس با کارشناسان کارفیکسر مشاوره ی رایگان در این باره دریافت کنند)!!!!!!!

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمدي
2 سال‌ قبل

سلام استاد میشه به این شماره تماس بگیرین ممنونم ٠٩١۵۴۶۴۴١٢٧
مشکل واسه ماشینم پیش اومده راهنمایی میخوام.

علیپور
1 سال قبل

ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

2
0
اگر سوالی داری میتونی اینجا بپرسیx
()
x