تایم ماکسیما

تایم ماکسیما

آموزش و نحوه ی تایم گیری موتور نیسان ماکسیما با حجم موتور ۳۰۰۰ سی سی

این خودرو دارای سه زنجیر تایم است.

۲ عدد آن مربوط به میل سوپاپ و یکی دیگر مربوط به میلنگ است.

قدرت این موتور ۲۹۰ اسب بخار و دارای ۶ سیلندر ساخت کشور ژاپن است.

طریقه تایم گیری نیسان ماکسیما

تایم ماکسیما

دقت داشته باشید که باید ابتدا میل سوپاپ ها را تایم کنید و دانه رنگی زنجیر های میل سوپاپ را بر روی علامت روی دنده میل سوپاپ ها قرار دهید.

میل سوپاپ دود دارای دو علامت و میل سوپاپ هوا دارای یک علامت است.

این علامت ها بر روی زنجیر نیز وجود دارند که باید مطابق شکل بالا مقابل علامت خود قرار بگیرند.

یک نکته مهم برای مصرف کنندگان و همکاران عزیز:

واتر پمپ این خودرو توسط همین زنجیر تایم عمل می کند.

پس بهتر است که واتر پمپ را تعویض کنید.

زیرا در صورت خرابی واتر پمپ باید تمامی اجزای تایم باز شوند تا بتوان آن را تعویض کرد.

بنابراین اصلاً مقرون به صرفه ایی نیست که تعویض واتر پمپ را به زمان دیگری موکول کنید.

حال نوبت تایم اصلی موتور است که دنده های بزرگ که بر روی میل سوپاپ قرار دارند با میل لنگ تایم می شوند.

دنده بزرگ بانک سمت راست قسمتی که سه خط در کنار هم قرار دارند را در نظر بگیرید.

اولین خط از سمت راست دانه رنگی زنجیر بر روی آن قرار می گیرد و همچنین باید موازی با علامت روی سر سیلندر باشد.

حال بانک سمت چپ دنده بزرگ که سه خط در کنار یکدیگر وجود دارند را در نظر بگیرید.

اولین خط از سمت راست علامت روی زنجیر باید بر روی آن قرار بگیرد که مقابل علامت روی سینی زیر باشد.

دقت داشته باشید که پیستون ۱ و ۴ باید بالا باشند یعنی در نقطه مرگ قرار بگیرند.

فرو رفتگی بر روی دنده میل لنگ باید مقابل دانه رنگی زنجیر قرار بگیرد و خار روی میلنگ هم باید رو به روی خط روی سینی موتور باشد.

اگر رنگ های روی زنجیر تایم از بین رفته باشد بهترین کار این است که زنجیر تایم را تعویض کنید. تعویض زنجیر تایم ماکسیما در نرم کار کردن موتور بسیار مؤثر است.

برای تعمیرات موتور نیسان ماکسیما دانستن این نکته ضروری است که هر تعمیرکاری قادر به تعمیرات آن نیست.

در نتیجه خودروی خود را در هر تعمیرگاهی نبرید. توصیه ما این است که قبل از انجام هر کاری مشاوره لازم برای خودروی خودتان را از کارفیکسر دریافت کنید.

تاریخچه نیسان ماکسیما در ایران

نیسان ماکسیما (Nissan Maxima) یکی از خودروهای محبوب شرکت نیسان ژاپن بود که از سال ۱۹۷۷ تا سال ۲۰۲۳ تولید شد.

این خودروی محبوب یکی از خودروهای باکیفیتی بود که در ایران سال ها مونتاژ می شد. البته در سال ۹۱ مونتاژ این خودرو متوقف شد.

پارس خودرو نسل پنجم نیسان ماکسیما را با پیشرانه V6 بنزینی ۳ سیلندر تنفس طبیعی مونتاژ و به مشتریان ایرانی عرضه کرد.

این موتور با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتن متر یکی از قوی ترین پیشرانه‌ های موجود در بازار ایران است که شتاب و سرعت جذاب و هیجان انگیزی را در اختیار رانندگان ایرانی قرار می دهد.

این خودرو در دو مدل دستی و اتوماتیک روانه بازار شد. حداکثر سرعت هر دو مدل ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت است.

اگرچه شتاب و عملکرد مناسب را می توان از مزایای نیسان ماکسیما پارس خودرو محسوب کرد، اما یکی از معایب این خودرو مصرف سوخت ۱۰.۳ لیتری مدل دستی و ۱۰.۷ لیتری نوع اتوماتیک است.

علیرغم کیفیت قابل قبول و قدرت موتور چشمگیر این خودرو آپشن های چندانی ندارد.

صندلی های برقی جلو و عقب، تهویه اتومات با دریچه عقب و آینه‌ های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و گرمکن تنها آپشن‌ هایی است که در فهرست امکانات مدل های ۸۱ تا ۸۹ این خودرو وجود داشت.

اما پارس خودرو در مدل‌های ۹۰ و ۹۱ و تیپ ۳ یا آپشنال، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و سنسور عقب را به فهرست امکانات نیسان ماکسیما اضافه کرد.

با این حال این خودرو نسبت به رقبای کره ای خود امکانات و آپشن های بسیار محدودی دارد.

این خودرو در سال ۱۳۹۱ از فهرست محصولات پارس خودرو حذف شد و جای خود را به نیسان تینا داد.

نیسان تیانا اما هیچگاه نتوانست به محبوبیت ماکسیما دست پیدا کند.

سخن آخر

تعمیرگاه تخصصی کافریکسر یکی از با تجربه ترین تعمیرگاه ها در زمینه تعمیر انواع خودروهای خارجی است.

این مجموعه دارای تعمیرگاه هیوندای، تعمیرگاه لکسوس، تعمیرگاه تویوتا و تعمیرگاه کیا است.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
اگر سوالی داری میتونی اینجا بپرسیx