تعویض پولوس تویوتا لندکروزv8 یکی شایع ترین خرابی های تویوتا لندکروز است.
خواندن این مطلب به کسانی که زیاد به سفرهای طبیعت گردی و مناطق صعب العبور می روند توصیه می شود.
خودروهایی برای مسیرهای آفرودی استفاده می شنوند خودروهای سنگین و دارای مشخصات تقریباً یکسانی هستند.
تویوتا لندکروز هشت سیلندر نمونه ی خوبی از اینگونه خودروهاست.
در حین رانندگی در مناطق کویری یا گذرگاه های کوهستانی گشتاوری که توسط پولوس به چرخ ها انتقال داده می شود بسیار زیاد است و در دراز مدت (البته فقط در تویوتا واژه دراز مدت معنی دارد) باعث می شود چند قطعه در جلو بندی مستهلک شود.
این قطعات عبارتند از:
• پلوس
اجزای تشکیل دهنده پلوس عبارتند از:
• مشعلی پلوس
• بلبرینگ پلوس
• سر پلوس
• گردگیر پلوس
راهکارهای مفید برای افزایش طول عمر پلوس
بهترین کار برای افزایش طول عمر پلوس خودروی شما بازدید حداقل هر ۳ ماه یکبار پلوس ها است.
در صورت خرابی گردگیر ها بهتر است آنها را تعویض و پلوس را گیریس کاری کنید.
اگر خودروی شما بالای ۵ سال است که پلوس های آن باز نشده باشد باید پلوس ها را باز کنید و گیریس کاری کنید و گرد گیر های آن را تعویض کنید تا بتوانید طول عمر پلوس خود را افزایش دهید.
پلوسی که در تصویر مشاهده می کنید در ظاهر هیچ ایرادی پیدا نکرده است، ولی در زمانی که خودرو در حالت درایو قرار می گیرد یک صدای شدید از داخل چرخ ها شنیده می شود.
صدا به حدی است که بعضی کارشناسان به گیربکس یا ترنسفر خودرو مشکوک می شوند.
در حالی که داخل سه شاخ پلوس براثر فشار زیاد و طولانی بودن عمر قطعات جا باز کرده و اصطلاحاً خلاصی پیدا کرده است.
برای تعمیر این مشکل پولوس باز شده و بعد از انجام مراحل تعمیر در تراشکاری بسته می شود و مشکل بر طرف می گردد.
دیگر علائم خرابی پلوس
از دیگر علائم خرابی پلوس و نیاز به تعویض پولوس تویوتا لندکروزv8 می توان به لرزش در حین حرکت و سرعت زیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.
صدا دادن در حین دور زدن به چپ و راست نیز نشانه خرابی سر پلوس ها است.
۲- سیبک:
• سیبک
قطعه ای که مشاهده می فرمایید سیبک طبق بالای کمک فنر است که علیرغم ظاهر کوچکش کارایی بسیار زیادی دارد.
این قطعه بر اثر تنش های جاده ای مستهلک شده است.
برای تعمیر طبق هر دو سمت باز شده و با عملیات پرس کاری، طبق با سیبک جدید پرس شده است.
این قطعه کوچک ولی مهم به خاطر شرایط سخت دسترسی در بازدید های دوره ای معمولاً از قلم می افتد.
ما توصیه می کنیم برای بازدید این سیبک به بازدید چشمی اکتفا نکنید و سیبک را در حالت آزاد قرار داده و آن را تست کنید تا از سالم بودن این قطعه مهم اطمینان حاصل کنید.
نکته مهم: یکی از نشانه خرابی سیبک ها صدا در دست اندازهای ریز و احساس خلاصی در فرمان است.
جلوبندی تویوتا لندکروز
اگر بخواهیم تمام این مطالب گفته شده را جمع بندی کنیم بهترین کار برای این که خودروی تویوتا لندکروز شما دارای بهترین سیستم تعلیق باشد و از سواری نرم و راحت آن لذت ببرید این است که تمام جلوبندی شما باز شود و تمام قطعات به صورت مجزا مورد بررسی قرار بگیرد و تمام قطعات جلوبندی مصرفی تعویض شود.
فراموش نکنید از قطعات اورجینال استفاده کنید و از بستن قطعات طرح اصلی و غیر اورجینال خودداری کنید.
برای این که یک سفر مطمئن به مناطقی که عموماً دسترسی به امکانات تعمیرگاهی هم وجود ندارد را داشته باشید با مراجعه به مرکز کار فیکسر و چک کردن نکات فنی و رفع عیوب احتمالی خودرو لذت و ایمنی سفر خودتان را افزایش دهید.
آفرود چیست؟
وقتی اسم آفرود آورده میشود بسیاری رانندگی خارج از جادهها در مسیرهای صعب العبور بیابانی و ماشین های دو دیفرانسیلی را تصور می کنند.
هر چند این تصور اشتباه نیست اما دامنهی آفرود بسیار وسیع است. از رانندگی در جاده های برفی، شن و ماسهای، کوهستانی و … گرفته تا رانندگی به صورت کاملاً حرفهای در مسابقات آفرودی.
انواع آفرود
به طور کلی آفرود به دو دسته تقسیم می شود:
• آفرود طبیعتگردی
• آفرود مسابقاتی
آفرود تفریحی یا طبیعتگردی
شاخهای از طبیعتگردی است که تلفیقی از سفر در طبیعت به همراه هیجان آفرود است.
بسیاری از دوست داران طبیعت با هدف لذت از رانندگی در دل طبیعت سفر خود را آغاز میکنند.
این سفرها هیجان بسیار زیادی دارد به همین دلیل است که هر ساله به تعداد مشتاقان این سفرهای هیجانی اضافه میشود.
آفرود مسابقاتی
این نوع آفرود زیر شاخهای از مسابقات اتومبیلرانی است که در دل طبیعت و در مسیرهای مختلف برگزار میشود.
در این مسابقات شرکتکننده ها بیشتر از ماشین های دو دیفرانسیلی تقویت شده (SUV) استفاده میکنند.
کلاسبندی مسابقات آفرودی عبارت است از:
• Dune Bashing
• Desert Racing
• Cross Country
• Raid
• Mudding
• Rock Crowling
Dune Bashing
گونهای از آفرود است که بر روی تپه ها و رمل های شنی انجام می شود.
تمامی خودروهای شرکتکننده در مسابقه رمل نوردی در بخش فنربندی و دیفرانسیل تقویت شده اند و حتماً باید از لاستیکهای مخصوص استفاده شود که در شن ها فرو نرود.
به همین دلیل وسایل نقلیه سبکتر در شن و ماسه ها عملکرد بهتری دارند.
Desert Racing
مسابقه و تعقیب و گریز در زمین های خشک کویری با دست اندازها و تپه های شنی که رانندگان شرکتکننده در این مسابقه از ماشین های شاسی بلند دو دیفرانسیلی (SUV)، کامیون های آفرودی و موتورهای چهار چرخ، موتورسیکلت استفاده میکنند.
این مسابقه در سه سطح مختلف ماشین، کامیون و موتور برگزار میشود.
Cross Country
این مسابقات به گونه ای است که از یک نقطه شروع شده و در نقطه دیگر تمام میشود و در طول نقطه آغاز و پایان، شرکتکننده ها از انواع مسیرها عبور میکنند که ممکن است این مسافت ها بسیار طولانی باشد.
از معروفترین مسابقات Cross Country میتوان به مسابقه رالی داکار اشاره کرد.
Raid
این مسابقات مشابه به Cross Country است که در طول مسابقه، مسافت زیادی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلومتر طی می شود.
ممکن است این مسابقه بین ۳ تا ۵ روز طول بکشد و هر روز مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر نیز طی شود.
از معروفترین این مسابقات میتوان به چالش کویر ابوظبی، Afriqa Eqo و Bamako اشاره کرد.
Mudding
این نوع مسابقات در زمینهای باتلاقی و گل و لای برگزار می شود. تمامی خودروها برای رد شدن از زمین های باتلاقی باید تجهیز شوند.
نحوه برگزاری این مسابقه به گونهای است که شرکتکننده ای که بیشترین مسافت را طی کند بیشترین امتیاز را میگیرد و اگر مسافت طی شده بین دو شرکت کننده یکسان باشد بحث زمان مطرح میشود.
Rock Crawling
یکی از سختترین مسابقات آفرود است. در این مسابقه خودروها از دره ها و تخته سنگ های بزرگ بالا می روند.
در این مسابقات علاوه بر راننده، یک راهنما نیز باید حضور داشته باشد. در این مسابقات استفاده از تجهیزاتی همچون وینچ یا بکسل موجب امتیاز منفی می شود.
Rock Racing سنگنوردی:
این مسابقه بسیار شبیه مسابقه صخره نوردی (Rock Crowling) است.
تنها تفاوت این مسابقات این است که سنگ نوردی سرعتی است ولی مسابقه صخره نوردی بیشتر استقامتی محسوب می شود.
سخن آخر
تعویض پولوس تویوتا لندکروزv8 به صورت تخصصی و با دانش کافی در تعمیرگاه تخصصی تویوتا کارفیکسر انجام می شود.