تایم هیوندای توسان ۶ سیلندر

تایم هیوندای توسان ۶ سیلندر

نحوه ی تایم هیوندای توسان همانطور که در عکس مشاهده می کنید کاملا واضح و مشخصه علامت های دنده میل سوپاپ و دنده میلنگ باز هم دوستان سوال خاصی داشتن میتونیم کمکشون کنیم.

نحوه تایم گیری موتور های ۲۷۰۰ سی سی هیوندای و کیا و نکات مهمی که هر مصرف کننده و تعمیرکار باید بداند:

اولین نکته و سوالی که وجود دارد این است که سیستم تایم توسان شش سیلندر دارای زنجیر است یا تسمه تایم؟

بخش سیستم تایمینگ موتور توسان ۶ سیلندر دارای تسمه است و باید به موقع سرویس آن انجام شود.

سؤال دوم این است که هر چند هزار کیلومتر باید تسمه تایم این نوع موتور ها تعویض شود؟

سعی کنید هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم را تعویض کنید.

بهترین تسمه تایم هایی که برای این نوع خودروها وجود دارد تسمه تایم اصلی (جنیون پارت) و تسمه تایم کره ایی (دانگیل) است.

به جز این دو برند سعی کنید از قطعات دیگری استفاده نکنید، چرا که عواقب خوبی را به همراه نخواهد داشت.

این موتور که با حجم ۲۷۰۰ سی سی است بر روی خودروهای دیگری چون سانتافه تا مدل ۲۰۱۰، اپتیما تا مدل ۲۰۱۰، کیا اسپرتیج تا مدل ۲۰۱۰ قرار گرفته است پس تمام خودروهای نام برده دارای تسمه تایم هستند.

 

تایم میلنگ هیوندای توسان ۶ سیلندر

دقت داشته باشید که با تعویض تسمه تایم تمام قطعاتی که مربوط به این سیستم می شود باید مورد بررسی و تست قرار بگیرند. بلبرینگ تایم و هرزگرد تایم هم باید بازدید شود.

اگر از نظر شرایط اقتصادی مشکلی ندارید بهتر است که این قطعات نام برده را تعویض کنید چرا که اهمیت این قطعات کمتر از تسمه تایم نیست.

واتر پمپ این تیپ موتور ها که با تسمه تایم عمل می کنند باید حتماً چک شود و در صورت وجود مشکل تعویض شود.

محل قرار گیری این قطعه جایی است که اگر خودرو آب کم کند نمی توان به صورت واضح تشخیص داد و ممکن است در صورت ادامه پیدا کردن خودرو آب کم کند و راننده متوجه نشود و باعث خرابی و سوختن واشر سر سیلندر شود که این موضوع خود به تنهایی هزینه هنگفتی دارد.

نحوه تایم کردن موتور هیوندای توسان

تایم میل سوپاپ ها در تصویر بالا به خوبی مشخص هست و نقطه های سفید رنگی که برو روی دنده میل سوپاپ ها قرار دارد باید مقابل شیار هایی که بر روی درب سوپاپ است قرار بگیرد.

بانک پشت که بانک شماره ۱ نام دارد هم باید مطابق بانک ۲ باشد.

اگر یک دندانه تایم میل سوپاپ ها را اشتباه بگیرید هنگام روشن کردن خودرو، چراغ چک روشن می شود و با خطای احتراق ناقص یا سنسور میل سوپاپ مواجه می شوید.

اندازه سفت بودن و شل بودن تسمه تایم بسیار مهم است. تسمه تایم نباید نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

درواقع میزان مناسب حد بین این دوتا است تا صدای غیر عادی از موتور شنیده نشود.

تایم میلنگ هیوندای توسان ۶ سیلندر

برای نحوه تایم گیری میلنگ هیوندای توسان همانطور که در عکس مشاهده می کنید: علامت دنده میلنگ باید مقابل زائده ایی که بر روی سیلندر قرار دارد باشد.

دقت داشته باشید دنده های میلنگ و میل سوپاپ خوردگی نداشته باشند چرا که باعث کاهش طول عمر تسمه تایم می شوند.

در صورت اشتباه گرفتن تایم میل لنگ خودرو با استارت زیاد روشن می شود و بعد از روشن شدن شروع به بد کارکردن می کند و با خطایی چون احتراق ناقص یا سنسور میل لنگ مواجه می شوید.

در صورتی که سؤال فنی دارید می توانید در طول ساعات کاری با تعمیرگاه تخصصی هیوندای کارفیکسر تماس بگیرید و از متخصصان ما مشاوره بگیرید.

هیوندای توسان

هیوندای یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی دنیاست و در حال حاضر محصولاتی با تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های مدرن را می‌سازد.

از طرف دیگر تولید خودروهایی با قیمت رقابتی باعث شده‌اند این خودروساز کره‌ای بیش از پیش در معرض توجه خریداران قرار گیرد.

اگرچه هیوندای از دهه ۶۰ میلادی تولید خودرو را شروع کرده اما تا دهه ۲۰۰۰ میلادی خبری از تولید اولین شاسی بلندهای خودروساز مورد بحث نبود.

شاسی بلندهای هیوندای اگرچه نسبت به برخی برندهای دیگر تاریخچه دور و درازی ندارند اما در همین مدت نسبتاً کوتاه هم بسیار خوب عمل کرده‌اند و به‌طور خاص مدل توسان چنین موفقیتی را نشان می‌دهد.

اولین نسل هیوندای توسان حدود ۲ دهه پیش راهی بازار شد و از همان زمان تاکنون شاهد عملکرد استثنایی این خودرو در بازارهای جهانی و کشور خودمان بوده‌ایم.

نسل اول

اولین نسل توسان در سال ۲۰۰۵ تولید شد و به کشور ما نیز راه یافت.

این خودرو بر اساس نسخه اصلاح شده از پلتفرم النترا تولید شد و با سه تیپ GL، GLS و GLX به دست مشتریان رسید.

نسل دوم

نسل دوم توسان که با نام ix35 نیز شناخته می‌شود در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ معرفی شد، خودرویی که نسبت به نسل اول فرسنگ‌ها متفاوت بود.

دومین نسل این خودرو که در کشورمان نیز حضور داشته است به محبوبیت بالایی دست یافت و هیوندای برای بهبود فروش آن اقدام به فیس لیفت جزئی بدنه و کابین نمود و همین مدل‌های فیس لیفت شده نیز در کشورمان حضور یافتند.

نسل سوم

آخرین نسلی از توسان که البته به‌صورت محدودتر در کشورمان حضور یافت نسل سوم این خودروست.

توسان نسل سوم در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد و تفاوت‌های چشمگیری نسبت به دو مدل قبلی داشت.

هیوندای در طراحی این خودرو تلاش کرده بود آن را به برادر بزرگ‌تر یعنی سانتافه نزدیک‌تر کند و به همین خاطر جلوپنجره بزرگ و چراغ های کشیده و دیلایت های LED را برای آن در نظر گرفت.

فاصله بین محوری این مدل نیز اندکی بیشتر شد تا راحتی کابین بیشتر شود.

متأسفانه نسل چهارم این خودرو که اتفاقاً یکی از بهترین محصولات هیوندای است هیچگاه به صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا نکرد تا مردم کشورمان از داشتن یکی از خودروهای خوب و مقرون به صرفه روز دنیا محروم شوند.

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سید مهیار جلالی
1 سال قبل

با سلام اینم اضافه کنید موقع زدن جا تسمه کش روغنی میباشد و مثل کمک فنر عمل میکنه تسمه کش تحت فشار قرار بدید آهسته جمع می‌شود

ادمین
1 سال قبل

سلام بله ممنون از دقت و راهنمایی شما

رضا
2 سال‌ قبل

سلام.علت به یک طرف رفتن تسمه تایم چی میتونه باشه؟پمپ جک هم تعویض کردیم اما تسمه را که جا میگذاریم به یه سمت میره و وسط قرار نمیگیره در اتوموبیل هیوندا توسان

آخرین ویرایش2 سال‌ قبل توسط رضا
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام منظورتون را دقیق متوجه نشدم لطفا برای راهنمایی این مشکل تماس بگیرید

4
0
اگر سوالی داری میتونی اینجا بپرسیx